no-img
گزارش تخصصی تجربیات معلمان

آموزش مهارت های فکری استدلال و تفکر استقرایی به دانش آموزان



برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه

گزارش تخصصی تجربیات معلمان
اقدام پژوهی درس پژوهی طرح جابر برنامه سالانه و تقویم اجرایی طرح کرامت برنامه تدبیر روایت پژوهی طراحی آموزشی معماری تدریس نوین نمونه سوال درسی و عملکردی طرح توجیهی طرح درس ابتداییپروژه مهرسوالات ضمن خدمتگزارش تخصصی

ادامه مطلب

آموزش مهارت های فکری استدلال و تفکر استقرایی به دانش آموزان
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
اکتبر 13, 2018
۱۰,۰۰۰ تومان

آموزش مهارت های فکری استدلال و تفکر استقرایی به دانش آموزان


مقاله آموزش مهارتهای فکری به دانش آموزان

این مقاله بصورت ویژه برای پرسش مهر 97 تدوین و بروزرسانی شده است . با موضوع آموزش مهارت های فکری استدلال و تفکر استقرایی به دانش آموزان و کمک به بارور شدن استعداد ها و خلاقیت دانش آموزان بصورت یک گزارش و داستان وار نگارش شده است و با توجه به دئار بودن فرمت ورد و قابلیت ویرایش همکاران عزیز میتوانند از این مقاله در جهت نگارش مقاله و تحقیق و داستان در مورد پرسش مهر 97 استفاده کنند.

آموزش مهارت فکری مانند حل مسئله استدلال و تفکر استقرایی

ارزشمندی تفکر یکی از اساسی ترین مبانی اعتقادی مسلمانان است که از سوی اولیای دین و قرآن مجید مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. بر اساس تعلیمات اسلامی، ایمان و عمل افراد زمانی دارای ارزش خواهد بود که بر مبنای اندیشه و پشتوانه ی تفکر شکل گرفته باشد. به طوری که فکر کردن و اندیشیدن، نسبت به اعمال عبادی و عملی اولویت و ارجحیت دارد و هیچ عملی بدون وجود زمینه های فکری، ارزشمند نیست.      در دیدگاه اسلامی، اندیشه در رابطه با خویشتن ( خود شناسی ) که شامل شناخت جسم و روح می شود، تفکر در مورد خداوند تبارک و تعالی و شناخت صفات خداوند و آیات و نشانه های او ( خداشناسی ) ، تفکر در رابطه با خلق خدا و شناخت انسان و رابطه ی او با خلقت ( انسان شناسی )، تفکر پیرامون طبیعت و ماوراء آن ( جهان شناسی )، ملاک ها و معیار های تفکر  ارزشمند هستند که از عناصری مانند تامل، استدلال، استنباط، تجزیه و تحلیل، توجه، تدبر، نقد، درک، کشف، حکمت، خلاقیت و پژوهش تشکیل می شوند.

اجرای راه حل جدید و نظارت بر آن 

راه حل های انتخابی و پیشنهادی را به منظور ایجاد تغییر و بهبود شرایط به اجرا گذاشتم :

  • برگزاری جلساتی با اولیاء و همچنین کلاسهای آموزش خانواده در طول سال تحصیلی با عنوان خلاقیت
  • استفاده از تمرینات خلاقیت در ساعات درسی به ویژه دروس بخوانیم و بنویسیم و ریاضی
  • به کارگیری شیوه های مختلف تشویق جهت بالا بردن روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در دانش آموزان
  • اختصاصی قسمتی از باغچه گوشه حیاط برای هر کلاس جهت کاشتن گل و بوجود آوردن فضای سبز
  • بر پایی نمایشگاهی از کارهای خلاق دانش آموزان
  • برگزاری جلسات گردهمایی دوستانه توسط گروه های دانش آموزان در زنگ دایره
  • تشویق هر چه بیشتر دانش آموزان به خواندن کتاب و عضو شدن در کتابخانه کلاسی
  • انجام بازی های گروهی در ساعت زنگ دایره

 

وقتی در پایان هفته اول ( اجرای آزمایشی ) شور و شعف و علاقه دانش آموزان را مشاهده کردم و پیشرفت آنها را در یادگیری دروس سنجیدم ، مصمم شدم این برنامه را تا پایان سال تحصیلی ادامه دهم در نتیجه با یک برنامه ریزی تعیین شده برای هفته ی دانش آموزان برنامه ریزی می نمودم و برنامه هایی را برای این منظور آماده می کردم که در طول سال تحصیلی قابل اجرا بود .

  • گاهی اوقات برای این که در امر تدریس ، تنوع ایجاد گردد و خستگی بوجود نیاید ، به تقاضای خود دانش آموزان از آن تمرینات برای یادگیری بیشتر و جذابیت کار استفاده می نمودم .
  • گاهی اوقات نیز از آن تمرینات به صورت طرحی و به عنوان تکلیف به دانش آموزان داده تا خود به مرحله اجرا در بیاورند .

با انجام این کارها کلاس و مدرسه شور و حال دیگری پیدا کرد که این امر را  با حضور و نظارت بر گروههای دانش آموزی در ساعت زنگ خلاقیت متوجه می شدم و اکثر خانواده ها نیز اعلام می داشتند که فرزندانشان در خانه نیز از شور و هیجان خاصی برای انجام تکالیف دارد .

با گذشت زمان ، این طرح تغییر اساسی در اختیار دانش آموزان بوجود آورد که باعث شد که در بارور کردن استعدادهای خلاق دانش آموزان نقش اساسی داشته باشد .

دانلود این مقاله:

برای دانلود این مقاله از لینک و دکمه خرید زیر استفاده نمایید . بعد از مرحله پرداخت لینک دانلود نمایش داده میشود . این مقاله برای استفاده معلمان گرامی شاغل در مقطع ابتدایی و متوسطه اول مناسب میباشد و در فرمت ورد و قابل ویرایش تقدیم میگردد.

 

بازدیدها: 516



برچسب‌ها :

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.