no-img
گزارش تخصصی تجربیات معلمان

گزارش تخصصی دبیران عربی : علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جزء سی ام قرآن



برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه

گزارش تخصصی تجربیات معلمان
اقدام پژوهی درس پژوهی طرح جابر برنامه سالانه و تقویم اجرایی طرح کرامت برنامه تدبیر روایت پژوهی طراحی آموزشی معماری تدریس نوین نمونه سوال درسی و عملکردی طرح توجیهی طرح درس ابتداییپروژه مهرسوالات ضمن خدمتگزارش تخصصی

ادامه مطلب

گزارش تخصصی دبیران عربی : علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جزء سی ام قرآن
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
مارس 29, 2018
۱۰,۰۰۰ تومان

گزارش تخصصی دبیران عربی : علاقه مند کردن دانش آموزان به حفظ جزء سی ام قرآن


گزارش تخصصی دبیران عربی

گزارش تخصصی دبیران عربی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 28 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی دبیران عربی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

دیباچه پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

درک مشکل پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

بررسی بیشتر در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

ارائه مستندات پیرامون علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

پیش بینی نتایج در مورد علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

راهکارها پیرامون قضیه علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

رفرنس و منبع مورد استفاده علاقه مند کردن دانش آموزان کلاس …. به حفظ جزء سی ام قرآن

تجزیه و تحلیل اطلاعات گرد آوري شده

پس از مشاهده رفتار دانش‌آموزان در کلاس و مصاحبه با آنان و حتی اولیای مربوطه و هم چنین تبادل نظر با مدیر، معاونین دانش‌آموزان کلاس و بررسی مطالب پرسش نامه های جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل و تفسیرآن ها ، عوامل مؤثر (factors Effective) در ایجاد مسأله ، شناسایی (Recognition)گردیدکه به شرح زیر می باشد:

سخت بودن حفظ قرآن در نگاه اول ؛ · سنتی بودن روش حفظ قرآن به دانش‌آموزان در گذشته؛ · ؛ · عدم تشویق دانش‌آموزان حافظ قرآن در سالهای گذشته؛ · شرکت ندادن دانش‌آموزان در اجرای مراسم ها و مناسبت های دینی و مذهبی آموزشگاه ؛ · عدم توجه و بی اهمیتی اولیای دانش‌آموزان به درس قرآن. با توجه به شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مسأله ، در پی آن بودم تا با استفاده از روش های گوناگون ، ضمن برطرف کردن عوامل ایجاد کننده مسأله ، در جهت افزایش میزان علاقه مندی دانش‌آموزان یاد شده به حفظ  قرآن و بخصوص جزء سی ام آن  گام های بلند و مؤثری بردارم.

راه های پیشنهادی

آنان که با فن قرائت قرآن به روش تحقیق با تجوید و لحن زیبا آشنایی دارند، می‌توانند کل آیات نیم صفحه را چند بار با دقت و تعمق بر روی تک تک کلمات تلاوت کنند؛ زیرا این کار علاوه بر آنکه مانع حفظ کردن کلمات و حرکات به صورت غلط می‌شود، باعث آشنایی اجمالی با آیات مورد نظر نیز خواهد شد.

از آنجا که حفظ کردن چیزی نیست، جز دقت و تأمل قابل توجه بر روی تک‌تک کلمات و حروف و استقرار آن‌ها در ذهن، پس برای حفظ هر آیه باید آن را چندین بار و هر بار با توجه تمام به هر حرف و کلمه موجود در آن تلاوت کرد. تعداد تکرار هر آیه نیز بستگی به قدرت حافظه فرد و نیز سخت یا آسان بودن آیه دارد.

بعضی با سه بار خواندن یک آیه متوسط، آن را حفظ می‌کنند و بعضی نیاز به تکرار و تمرین بیشتر دارند.

پس با چند بار خواندن آیه ـ به قصد حفظ کردن و همراه با توجه و تأمل کافی نه فقط خواندن معمولی ـ مقدار زیادی از کلمات آن در ذهن جای می‌گیرد، اما هنوز آیه مزبور کاملاً در ذهن جای نگرفته است.

برای شروع حفظ قرآن نکاتی وجود دارد که مقدمات معنوی و اوّلیه به شمار می‌روند و توجه به آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

  1. نیت ارزش هر عمل صالحی را چگونگی نیت در آن عمل تعیین می‌کند: «إنما الأعمال بالنیات1» . ارزش و اهمیت داشتن نیتی خالص و پاک، کاملاً روشن است. البته نباید کار به وسواس بکشد و توجه به شبهات انسان را از حفظ آیات نورانی کلام وحی باز ندارد و همین که توجه داشته باشد، قرآن را جز برای تقرب به درگاه الهی حفظ نمی‌کند، کافی است.
  2. انگیزه در حفظ قرآن انگیزه‌های مادی، ناتوان‌اند که انسان را به سرمنزل مقصود برسانند، اما انگیزه‌های معنوی می‌توانند به شخص نیرو و انرژی و روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر دهند؛ انگیزه‌هایی چون: توجه به فضیلت حفظ و حافظ قران که در روایات بارها بیان شده است، لذت از انس و الفت همیشگی با کلام خدا و درک مقامات عالی اخروی.
  3. عزم و اراده بسیج همه نیروها و توانایی‌ها در تحقق بخشیدن به امری را عزم گویند. داشتن عزمی راسخ و اراده‌ای محکم در رسیدن به مقصود در وادی حفظ قرآن ضروری است.
  4. توکل و دعا موفقیت در هر امری منوط به لطف و تفضل الهی است. پس بعد از آنکه فرد عزم خود را جزم کرد، باید بر خداوند متعال توکل کند: فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ آل‌عمران/159.

دعا نیز در کسب عنایات خداوندی بسیار مؤثر است. شایسته است هر روز قبل از شروع به امر مقدس حفظ قرآن، دعاهای مربوط به حفظ (که در جلد چهارم اصول کافی باب «الدعا فی حفظ القرآن» ذکر شده است)، خوانده شود.

  1. تمرکز حواس در موقع حفظ قرآن، باید تمام همّ و غمّ حفظ آیات باشد، نه چیز دیگر، و به هیچ چیزی جز آیاتی که دارد حفظ می‌کند، نیندیشد. این امر ممکن است در ابتدا قدری سخت باشد، اما با تمرین و ممارست و دقت و توجه، به دست خواهد آمد.

برخی عوامل ممکن است باعث پراکندگی حواس شود؛ مثل سرما، گرما، گرسنگی، تشنگی، خشم، خوشحالی مفرط، قرار و وعده‌ای که نزدیک است خلف وعده شود، منتظر بودن و … در این حالات شخص به خوبی نمی‌تواند بر روی یک موضوع (حفظ قرآن) تمرکز داشته باشد، خصوصاً بعد از فعالیت‌های سنگین ذهنی که ناشی از اشتغالات تحصیلی یا علمی است، نباید سریعاً به حفظ قرآن پرداخت، بلکه باید کمی استراحت کرد تا سلول‌های مغز برای بازیابی قدرت خود فرصت یابند.

وضو یکی از عوامل تمرکز حواس است و باطن انسان را نورانی و دل و جان را آماده پذیرش نور قرآن می‌کند. رو به قبله نشستن در هنگام حفظ هم فضیلت دارد. همچنین نشستن در جهت معین، تمرکز ایجاد می‌کند

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی دبیران عربی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

بازدیدها: 189



برچسب‌ها :

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.