no-img
گزارش تخصصی تجربیات معلمان

گزارش تخصصی آموزگاران فارسی : رفع مشکل روانخوانی و اختلالات یادگیری دانش آموزم



برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه

گزارش تخصصی تجربیات معلمان
اقدام پژوهی درس پژوهی طرح جابر برنامه سالانه و تقویم اجرایی طرح کرامت برنامه تدبیر روایت پژوهی طراحی آموزشی معماری تدریس نوین نمونه سوال درسی و عملکردی طرح توجیهی طرح درس ابتداییپروژه مهرسوالات ضمن خدمتگزارش تخصصی

ادامه مطلب

گزارش تخصصی آموزگاران فارسی : رفع مشکل روانخوانی و اختلالات یادگیری دانش آموزم
zip
آوریل 5, 2018
۱۰,۰۰۰ تومان

گزارش تخصصی آموزگاران فارسی : رفع مشکل روانخوانی و اختلالات یادگیری دانش آموزم


گزارش تخصصی آموزگاران فارسی

گزارش تخصصی آموزگاران فارسی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 26  صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی آموزگاران فارسی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

دیباچه پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

درک مشکل پیرامون قضیه  بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

بررسی بیشتر در رابطه با بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

ارائه مستندات پیرامون بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

پیش بینی نتایج در مورد بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

راهکارها پیرامون قضیه بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

رفرنس و منبع مورد استفاده بر طرف نمودن مشکلات روانخوانی دانش آموزم با اختلالات یادگیری

ارائه راه حلها

   امیر در دقت مشکل داشت در تحلیل املایش متوجه شدم نقطه و سرکش و دندانه را اضافه یا کم می گذارد.بنابراین برای تقویت دقت، توجه و تمرکزش تمرینات زیر را انجام دادم.

1-تصویری را در اختیارش قرار می دادم که باید او اختلافات با تصویر دیگر را که کپی آن بود مشخص می کرد.

2-کلماتی در اختیارش قرار می دادم که در دندانه یا نقطه یا سرکش نقص داشتند واو باید نقص ها را پیدا می کرد.

3-روی کارتهایی واژه هایی را ناقص می نوشتم و او باید کامل می کرد.

4-متن های بی نقطه،بی سرکش و بی تشدیدی را در اختیارش می گذاشتم که او باید کامل می کرد.

5-از فرمی موسوم به بوردن استفاده کردم که او باید علائم مورد نظر من را پیدا می کرد.

علاوه بر موارد فوق برای تقویت دقت امیر بازیهایی را هم اجرا کردم که باعث نشاط و ایجاد علاقه در او می شد.پرتاپ حلقه به سمت یک عروسک،پرتاپ توپ به سمت سبد و دارات بازیهایی بود که برای این منظور به کار می بردم.    منظور از ضعف حافظه شنوایی این است که دانش آموز واژه هایی را در دیکته نمی نویسد و امیر نیز چنین بود علاوه بر آن او در توالی شنیداری نیز مشکل داشت مثلاٌ “مادر” را “مارد” می نوشت. برای ترمیم این مشکلات روش های زیر را به کار بردم.

1- به امیر دسته ای کلمه یا عدد می گفتم و او می بایست تکرار می کرد. هر بار به تعداد کلمات و اعداد اضافه می کردم.

2- چند جمله را به امیر می گفتم و او باید تکرار می کرد. هر بار به تعدادجمله ها می افزودم.

3- به امیر چند دستور می دادم و او باید دستورات را به ترتیب اجرا می کرد.

4- از قوطی های حبوبات استفاده کردم. بدین صورت که تعدادی قوطی تدارک دیدم. داخل آنها مقداری حبوبات ریختم.امیر قوطی هارا تکان می داد تا صداهای آنها را بشنود. صداهای تولید شده را که        می شنید در مرحله ی بعد باید پاسخ می داد که این صدا مربوط به کدام ماده است ؟ مثلا قوطی ای که محتوی عدس بود با تکان دادن آن باید عنوان می کرد که صدای تولید شده مربوط به عدس یا حبوبات دیگر است.

5-از صداهای ضبط شده حیوانات، اشیاء و کارهای روزانه استفاده کردم.

     مشکل در حافظه ی دیداری زمانی است که کودک به خوبی قادر نیست تصویر حرف مورد نظر را به خاطر بیاورد؛ مثلاً واژه ی “سطل” را به شکل “ستل” می نویسد. براي تقويت حافظه ي ديداري امیر بايد خوب ديدن را به او آموزش می دادم .براي خوب ديدن بايد قادر می بود چشمهايش را به جهت هاي مختلف به راحتي حركت دهد. فعالیت های زیر را برای تمرین خوب دیدن امیر اجرا کردم.

الف- يك مداد را در وضعيت عمودي و دور از بدن او قرار می دادم وقتي مداد را حركت مي دادم او با چشمهايش آن را تعقيب می کرد.

ب- می بایست با نوك مداد دايره اي از چپ به راست برعكس در هوا رسم کند.

ج-یک توپ آویزان در کلاس را که به چپ وراست می رود با چشم و بدون حرکت سر تعقیب کند.

اين تمرينات چون خسته كننده بودند به همراه تمرینات دیگر انجام می شد و زمان کمی به آن اختصاص می دادم اما به منظور ترمیم حافظه ی دیداری تمرینهای زیر را انجام دادم.

1- اشیاء ،تصاویر،حروف و کلماتی را به امیر نشان می دادم سپس پنهان می کردم و او باید بازگو       می کرد.گاهی اشیاء را جابجا می کردم و او می بایستی شیء جابجا شده را حدس می زد. تعدادی تصویر در مقابل چشمان او ردیف می کردم ، سپس با پوشاندن آن تصاویر از او می خواستم که بگوید چه تصاویری را دیده است؟ در اینجا لازم بود حتما ترتیب رعایت شود. در مرحله ی بعدی از او می خواستم رویش را برگرداند، آن وقت ترتیب تصاویر ردیف شده را به هم می زدم و از او می خواستم که بگوید جای کدام تصویر عوض شده است؟

2-از کارتهای پومین استفاده کردم.

3-امیر را تشویق می کردم در هوا بنویسد.

4-لیستهایی از کلمات هم خانواده،غیرمرتبط،خوراکی و اشیاء در اختیارش قرار می دادم.او بعد از چند ثانیه توجه و تمرکز روی آنها بایستی پشت به لیست نامها را می گفت.با تمرینهای مکرر او قادر می شد تعدادی بیشتری از کلمات هر لیست را به ذهن بسپارد.

5-تصویری را در معرض دید امیر قرار می دادم و بعد از پنهان کردن او می بایست جزئیات تصویر را بازگو می کرد.

6- از بازی با چوب کبریتها استفاده کردم، بدین گونه که تعدادی تصویر در اختیار او قرار می دادم و از او می خواستم با استفاده از چوب کبریتها اشکالی را که در صفحه می بیند درست کند. در مرحله ی بعد اشکال در مقابل دید او قرار نداشت و او باید با استفاده از حافظه ی خود تلاش می کرد و شکلها را دوباره می ساخت.

7-امیر از روی کادرهای رنگی تدارک دیده شده روی زمین حرکت می کرد سپس با کمک کارتهای رنگی که در اختیارش می گذاشتم الگوی زمین را کپی می کرد.

     به منظور تقویت ادراک دیداری امیر روش کار من به اشکال زیر بود:

1- جعبه ای که اشیاء مختلفی درون آن قرار داده می شد تدارک دیدم. ابتدا هر شیء را می دید سپس لمس می کرد آنگاه درون جعبه می گذاشت در مرحله بعد او با دست کردن در جعبه و برداشتن هر وسیله بدون دیدن باید نامش را می گفت یا گاهی شیء مورد نظر من را باید از جعبه بیرون می آورد.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی آموزگاران فارسی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

بازدیدها: 544



برچسب‌ها :

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.