no-img
گزارش تخصصی تجربیات معلمان

دانلود گزارش تخصصی دبیر تاریخ به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی



برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه

گزارش تخصصی تجربیات معلمان
اقدام پژوهی درس پژوهی طرح جابر برنامه سالانه و تقویم اجرایی طرح کرامت برنامه تدبیر روایت پژوهی طراحی آموزشی معماری تدریس نوین نمونه سوال درسی و عملکردی طرح توجیهی طرح درس ابتداییپروژه مهرسوالات ضمن خدمتگزارش تخصصی

ادامه مطلب

دانلود گزارش تخصصی دبیر تاریخ به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی
zip
مارس 9, 2018
۱۰,۰۰۰ تومان

دانلود گزارش تخصصی دبیر تاریخ به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


دانلود گزارش تخصصی دبیر تاریخ

دانلود گزارش تخصصی دبیر تاریخ به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 14 صفحه

سرفصلهای موجود در دانلود گزارش تخصصی دبیر تاریخ به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

دیباچه پیرامون قضیه افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

درک مشکل پیرامون قضیه  افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

بررسی بیشتر در رابطه با افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

ارائه مستندات پیرامون افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

پیش بینی نتایج در مورد افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

راهکارها پیرامون قضیه افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

رفرنس و منبع مورد استفاده افزایش علاقة دانش آموزان نسبت به درس تاریخ

تجزیه و تحلیل اطلاعات

انگیزه کم دانش آموزان نتایج مشهود بود، در قسمت دوم موانع یادگیری بیشترین درصد به حجم مطالب کتاب و نداشتن جذابیت و داشتن دروس سخت در یک روز(بخصوص دانش آموزان سوم انسانی که چهار درس سخت در روز سه شنبه دارند)بیشترین درصد در قسمت سوم اختصاص به برگزاری اردوهای علمی و تدریس به صورت هوشمند دارد. بنابراین هدف اصلی اینجانب بر این تحقق یافت که انگیزة دانش آموزان را به نحوی بالا ببرم که میزان فعالیت آنها در کلاس درس افزایش یابد.

انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آنها

در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضة اطلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمیت ویژه برخوردار است.نقش اصلی بر عهدة فراگیران گذاشته می­شود که با مشارکت مستقیم خود به فرایند یادگیری شکل می­دهند و شیوه های تفکر کردن را تمرین می­کنند.البته با کمک روش های دیگر و استفاده از وسایل و ابزار کمک آموزشی مثل رایانه، تصاویر، کتب و نقشه ها می­توان به افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان و زمینه سازی بروز خلاقیت آنان کمک کرد. [4]بنابراین برای رفع مشکل علاقة دانش آموزان تصمیم گرفتم که آنان را در کلاس درس فعال سازم. برای رسیدن به هدف فوق تصمیم گرفتم یک راه حل موقتی که شامل 7طرح بود را اجرا کنم.

1-پرسش و پاسخ گروهی

برای پرورش خلاقیت و روحیه جستجو گری ونقد پذیری دانش آموزان یکی از روش های موثر روش پرسش و پاسخ می­باشد.[5] در این راستا دانش آموزان کلاس دوم انسانی به 5گروه 5 نفره تقسیم شدند. برای هر درس در ترم دوم مطالبی برای فعالیت گروهها مشخص شد. دانش آموزان در منزل درس مربوط به هر گروه را مطالعه می­کردند. پس از ارزشیابی درس گذشته در ابتدای درس جدید پرسشی را مطرح می­کردم به طور مثال: چه عواملی باعث انحلال و سقوط حکومت طاهریان شد؟ دانش آموزان در گروههای خود به بحث می­پرداختند و نتیجة بحث را به صورت گزارش ارائه می­دهند. به عنوان مثال پاسخ گروه اول: فعالیت های جنبش عیاران در منطقة سیستان باعث سقوط حکومت طاهریان شد. پاسخ گروه دوم: فعالیت های شیعیان مثل علویان و سادات شیعی و…….باعث انحلال حکومت طاهریان شد. پس از ارائه گزارش گروهها اینجانب توضیحات کافی داده و در صورت لزوم دانش آموزان را راهنمایی خواهم کرد. از درس چهاردهم تا هفدهم کتاب هرجلسه کلاس دوم انسانی با این روش پیش رفت. این روش موجب اعتماد به نفس بیشتر در دانش آموزان شد و منجربه ایجاد علاقه و تفکر خلاق در آنها شد و قدرت اظهارنظر دانش آموزان را تقویت کرد. برای ایجاد رقابت میان دانش آموزان ارزشیابی مستمربه شکل تیمی و گروهی انجام می­شد. که در پایان جلسه گروه های برتر نیز اعلام می­شد.

2-استفاده از رایانه و نمایش فیلم

یکی دیگر از ابزارهای موثر کمک آموزشی برای درک بهتر حوادث تاریخی فیلم های آموزشی هستند. چون در بیشتر کلاسهای درس روش تدریس به صورت سخنرانی، سنتی و تکراری است، دانش آموزان از نمایش فیلم و استفاده از رایانه استقبال می­کنند. در مبحث هخامنشیان برای کمک به تدریس از فیلم شکوه تخت جمشید در کلاس دوم انسانی استفاده شد. در کلاس سوم انسانی نیز درس سیزدهم کتاب ( اوضاع ایران از سقوط دولت صفویه تا قاجاریه) با استفاده از اسلایدهای آموزشی تدریس شد. در مبحث تاریخ انقلاب نیز برای کمک به تدریس از فیلم داستان انقلاب در کلاس سوم ریاضی استفاده شد.

3- استفاده از تصاویر و نقشه ها

یکی از راههای افزایش درک بصری در تفهیم و تفسیر مطالب تاریخی استفاده از تصاویر است. به عنوان نمونه در مبحث هخامنشیان وقتی که از اقدامات کوروش کبیر گفته شد، در قسمت تدوین اولین منشور حقوق بشر از پوستر مربوط به این اثر استفاده شد. در مباحث دوران پیش از تاریخ، تصاویر یافته های تازة باستان شناسی تصاویر سگ های مومیایی شده درمصر، ارابة طلایی مربوط به گنجینة جیحون و تابوت لک لک در مصر نشان داده شد.

استفاده از نقشه ها در کلاس دوم و سوم انسانی در بیشتر دروس کاربرد دارند. به دلیل این که اولاً دانش آموزان با قلمرو حکومت های مختلف، اقتدار ایران در دوره های گذشته، همسایگان ایران و مرزبندیهای داخلی و خارجی آشنا شدند. ثانیاً آنها ابراز تاسف می­کردند که چرا از قلمرو ایران کاسته شده است. ثالثاً افتخار به فرهنگ وتمدن ایرانی در میان آنها مشهود بود. بنابراین متوجه شدم با استفاده از نقشه ها، تصاویر و اسناد دوره های گذشته قدرت درک، استدلال و قضاوت دانش آموزان و به تبع انگیزة آنها در مطالعة درس تاریخ افزایش یافت.

شما عزیزان می توانید دانلود گزارش تخصصی دبیر تاریخ را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

بازدیدها: 568



برچسب‌ها :

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.