no-img
گزارش تخصصی تجربیات معلمان

دانلود گزارش تخصصی دبیران ریاضی با موضوع کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری



برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه

گزارش تخصصی تجربیات معلمان
اقدام پژوهی درس پژوهی طرح جابر برنامه سالانه و تقویم اجرایی طرح کرامت برنامه تدبیر روایت پژوهی طراحی آموزشی معماری تدریس نوین نمونه سوال درسی و عملکردی طرح توجیهی طرح درس ابتداییپروژه مهرسوالات ضمن خدمتگزارش تخصصی

ادامه مطلب

دانلود گزارش تخصصی دبیران ریاضی با موضوع کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری
zip
مارس 15, 2018
۱۰,۰۰۰ تومان

دانلود گزارش تخصصی دبیران ریاضی با موضوع کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری


دانلود گزارش تخصصی دبیران ریاضی

دانلود گزارش تخصصی دبیران ریاضی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 26 صفحه

سرفصلهای موجود در دانلود گزارش تخصصی دبیران ریاضی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

دیباچه پیرامون قضیه کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

درک مشکل پیرامون قضیه  کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

بررسی بیشتر در رابطه با کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

ارائه مستندات پیرامون کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

پیش بینی نتایج در مورد کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

راهکارها پیرامون قضیه کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

رفرنس و منبع مورد استفاده کاهش اضطراب و نگرانی در یادگیری درس ریاضی

گردآوری داده‌ها

عوامل موثر در ايجاد اضطراب رياضي‎ ‎

1ـ فشارهاي والدين:بديهي است نقش والدين در اضطراب دانش آموزان از درس و مدرسه بسيار موثر و غيرقابل انكار‎ ‎است.گروهي از پدر و مادرهايي كه خود در درس رياضي ضعيف و كند بوده‌اند اين احساس و‎ ‎نگرش خود را به فرزندشان نيز منتقل مي‌كنند يا گروهي ديگر نيز با فشارها و توقعات‎ ‎خارج از توان فرزندشان آنان را دچار ترس و اضطراب مي‌كنند‎.

2ـ ‎شيوه‎ ‎آموزش دبیران:

گروهي از دبیران بدون در نظر گرفتن‎ ‎موقعيت ذهني- رواني دانش آموزان و ميزان استعداد‌ها و توانايي‌هاي آنان، مسائلي‎ ‎براي حل كردن طرح مي‌كنند كه از عهده بيشتر شاگردان كلاس خارج است. در اين گونه‎ ‎موارد، دانش آموزان احساس بي‌كفايتي و ناتواني مي‌كنند و نسبت به استعداد و عملكرد‎ ‎خود بدبين و وازده مي‌شوند‎.

3ـ ‎محتواي كتاب‌هاي رياضي:در مواردي‎ ‎نيز محتواي كتاب و ترتيب درس‌هاي رياضي به گونه‌اي است كه يادگيري مفاهيم رياضي،‎ ‎سخت جلوه مي‌كند و موجب گيجي و سردرگمي دانش آموزان مي‌شود.

در چنين مواردي اگر‎ ‎دبیر هم كمي درايت و تلاش از خود به خرج ندهد و آموزش را راحت‌تر نكند، موجب‏‎ ‎بيزاري دانش آموزان از درس رياضي مي‌شود، زيرا آنان احساس مي‌كنند كه چيزي نمي‌‎فهمند‎.

4ـ ‎تجارب منفي:نمره‌هاي پايين از درس رياضي، پيش زمينه‌هاي‎ ‎ذهني، دبیران جدي و سختگير، روش‌هاي تدريس اشتباه، توجه نكردن به مراحل رشد ذهني‎ ‎دانش آموزان و آزمون‌هاي پيچيده پي درپي، همگي مي‌توانند موجب بدبيني دانش آموزان نسبت‎ ‎به درس رياضي شوند‎.

‎ب – شيوه‌هاي اشتباه آموزش رياضي‎ ‎

1ـ تاكيد بيش از اندازه بر به يادسپاري:رياضي درسي است كه بيش‎ ‎از آن كه به حفظ كردن نياز داشته باشد، به فهميدن و درك كردن نياز دارد. درك قوانين‎ ‎و مفاهيم رياضي موضوعي است كه براي تدريس اين درس بايد در وهله نخست مدنظر باشد‎.

2ـ ‎تاكيد بر سرعت در پاسخ گويي:مساله حل كردن و پاسخ دادن به‎ ‎سوالات درس رياضي نياز به درك مساله و پرسش دبیر دارد. پس با فشار آوردن بر دانش‎ ‎آموزان كه سريع پاسخ دهيد، نمي‌توان مشكلي را حل كرد.در اين گونه موارد، دانش‎ ‎آموزي كه قدري كندتر از ديگران عمل مي‌كند، احساس بي‌كفايتي و ضعف مي‌كند و از‎ ‎يادگيري و درك مساله عاجز مي‌ماند.

در مواردي پيش مي‌آيد كه دبیري از اين كه‎ ‎درسي را چند بار تكرار كند و دانش آموزان متوجه نشوند، دچار ناكامي و سرخوردگي مي‎شود. اما اگر همين دبیر روش خود را تغيير دهد و آهسته‌تر مفاهيم رياضي را براي‎ ‎دانش آموزان جا بيندازد، به طور حتم نتيجه بهتري خواهد گرفت‎.

3- ‎يكنواختي و ابتكار نداشتن دبیران در شيوه تدريس:اغلب دانش آموزان دوست دارند مساله‎ ‎ها و پرسش‌هاي متنوع و لذت بخش را پاسخ دهند. براي مثال، دبیر مي‌تواند براي به‎ ‎فكر واداشتن دانش آموزان، آنها را در شرايط عيني روزمره زندگي قرار دهد و انتظار‎ ‎داشته باشد كه آن مساله را حل كنند. فروشگاهي خيالي با مجموعه‌اي از جنس‌ها با قيمت‎هاي مختلف و تجسم صحنه خريد و فروش كالا براي دانش آموزان ابتدايي بسيار ملموس، عيني و‎ ‎قابل درك‌تر است تا مثالي دور از ذهن، كه دانش آموز هيچ تصوري درباره آن در ذهن ندارد‎. ‎

آنها‎ ‎به دليل رشد ذهني شان هنوز قادر به درك مسائل انتزاعي نـيسـتند، بـراي درك مسالـه و‎ ‎آسـان سازي آن بايد از روش‌هاي ملموس استفاده كرد‎.

4ـ ‎نداشتن درك درست از كاربرد رياضي در زندگي:

بديهي است اگر دانش آموزان موارد استفاده از‎ ‎رياضي را در زندگي روزمره بشناسند و به كار بندند، علاقه بيشتري نسبت به يادگيري‎ ‎اين درس از خود نشان خواهند داد‎.

پ – عوامل فردي‎ ‎

1ـ كاهش اعتماد به نفس:

تسلط نداشتن بر انجام چهار عمل اصلي و‎ ‎اوليه رياضي، درك مساله و راه حل آن موجب كاهش اعتماد به نفس دانش آموز در يادگيري‎ ‎درس رياضي مي‌شود و اين چرخه ضعيف (ندانستن، بي‌علاقگي و بيزاري از درس رياضي) موجب ‎دوري گزيدن از كليه درس‌هاي مرتبط با رياضي «هندسه، ترسيم، جبر، مثلثات و غيره) در‎ ‎آينده مي‌شود‎.

2ـ ‎ا حساس ضعف و كمبود:

اغلب دانش آموزاني كه به درس‎ ‎رياضي علاقه ندارند، از اشتباه كردن پاي تخته سياه مي‌هراسند. آنها تصور مي‌كنند‎ ‎اگر نتوانند پاسخ سوالي را درست جواب دهند، مورد تمسخر و خنده هم كلاسي‌هايشان قرار‎ ‎مي‌گيرند.

در حالي كه دبیر وظيفه دارد با اتخاذ روش‌هاي گوناگون مانع بروز اين‎ ‎گونه صحنه‌ها شود‏‎.

‎اضطراب رياضي ونقش دبیران‎ ‎

بديهي است‎ ‎رفتارهاي پنهان و آشكار (كلامي و غيركلامي) دبیر در بروز اضطراب دانش آموزان از‎ ‎درس رياضي تاثير زيادي دارد. زماني كه دبیر ناخودآگاه اخم مي‌كند يا با جملاتي‎ ‎توهين‌آميز و ترشرويي موجب كاهش اعتماد به نفس شاگرد مي‌شود، او را از دستيابي به‎ ‎جواب نهايي پرسش يا مساله بازمي دارد‏‎.

‎در مواردي نيز، اضطراب از‎ ‎آموزش صحيح درس رياضي به دانش آموزان موجب ضعف شيوه‌هاي تدريس دبیر مي‌شود و‎ ‎ريشه‌هاي اضطراب را در دانش آموزان به وجود مي‌آورد. گروهي از دبیران نيز تصور‎ ‎مي كنند رياضي مقطع ابتدايي به قدري ساده است كه تمامي دانش آموزان بايد آن را‎ ‎بفهمند.

در حالي كه اگر با مراحل رشد ذهني دانش آموزان آشنا باشند، اين انتظار بي‌مورد‎ ‎را از آنها نخواهند داشت. شناخت اعداد، عددنويسي، درك بزرگ‌تر و كوچك تر، فهم عمل‎ ‎جمع و تفريق و درك مفهوم ضرب و تقسيم نخستين گام‌هاي آموزش رياضي است.

شما عزیزان می توانید دانلود گزارش تخصصی دبیران ریاضی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

بازدیدها: 142



برچسب‌ها :

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.